A jóga arra tanít,
hogy az ember igazi énje valamennyi újjászületés során fennmarad, így az nem a karakterrel összefüggő én-tudatban rejlik, hanem sokkal beljebb, az egész elme mögött, az egész elme hátterében.

Patanjali szerint a pranajama gyakorlásával minden betegség megszüntethető
A pránájámát általában „lélegzőgyakorlatok”-nak tekintik és fogják fel nyugaton, ez viszont csak egy része annak, amit a pránajáma valójában jelent. Igazi értelme: uralom a prána (életenergia) fölött. A lélegzés szabályozása csupán eszköz e cél eléréséhez, ugyanis a prána közvetlen hordozója a levegő, tehát a lélegzés útján jutunk kapcsolatba vele.
Kezdőként a pránajáma célja a rendetlen, ellenőrizetlen elmeállapotunk zavaros voltának megfelelő hullámzó, kapkodó lélegzésmódunk átalakítsuk. Haladó szinten, amikor a lélegzetünket kellő ellenőrzés alatt tudjuk tartani, a pránajáma a testünk különféle zavarainak és betegségeinek a gyógyítására is alkalmassá válik. A prána egyenletes, ellenőrzött keringése nyugalmas, kiegyensúlyozott elmeállapotot idéz elő.
A jógával nagyjából 15 éve találkoztam először, egy családias Jógatáborban, melyet Szász Detti tartott, Piliscsabán. Akkor még azt gondoltam, hogy a jóga egyenlő a nyújtással, a test rugalmassá tételével. Így aztán azt sem értettem, hogy az emberek miért művelik ilyen lelkesen. Nagyon hosszú szünet után a Thaiföldi látogatásom során találkoztam újra a jógával, amikor a Koh-Phangan sziget közepén üzemelő, rengeteg jógázót vonzó Agama Yoga központba látogattam. Azóta a jóga szerves része az életemnek, nem csak gyakorlom, hanem jógaoktatónak is kiképződtem.
A jóga nem a testről szól elsősorban. Mivel a kultúránkban nagyon jelentős hangsúlyt kap jelenleg a fizikai szint, melyet a Jóga a megnyilvánuló természet körébe sorol, így természetes, hogy figyelmünk első körben a testünkre helyeződik, s ezen keresztül kezdjük érzékelni a jóga hatásait. Aztán ahogyan a figyelmünk kiterjed a létezés más területeire is, gyakorlásunk során elkezdjük érzékelni a jóga érzelmeinkre, elménkre, energetikai rendszerünkre gyakorolt hatásait is. Aztán következnek a még szubtilisabb szintek, mint például a karakter. Ezen túl, ez alá már nehezen látunk, azonban a jóga hatásai valójában még a karakter szubtilis minőségén is túlmutatnak, s a létezés olyan síkjain is kifejtik hatásukat, mely a megnyilvánulás határvonalán túl van, így tudatunk, oda már nem ér el.

Az éles elme kétélű –
építésre és rombolásra egyaránt felhasználhatjuk, akár a kést, amellyel felvághatjuk a tudatlanság kelését, de le is fejezhetjük magunkat. Az értelem csak akkor jár helyes úton, ha elme már fölismerte a spirituális törvények szükségszerűségét.
Egy Jógi Önéletrajza – Részlet Sri Juktésvar tanításaiból
Gyere, gyakorolj velem jógát,
hogy az óra után Életerővel feltöltődve, kiegyensúlyozottan indulj neki napi tevékenységeidnek!
Harmónia
Építs be az életedbe a jóga által valami jót, valamit, ami növeli a harmóniát benne! A hatha jóga finom gyakorlati segítségével egyensúlyba hozhatod a testi-lelki-szellemi létedet.
Öngyógyítás
A jóga gyakorlatai által aktiváljuk testünk öngyógyító folyamatait, ami utána az egész napunk menetére hatással van. Testünket finoman ébresztgetjük, miközben jótékony hatással vagyunk izmainkra, ízületeinkre, belső szerveinkre.
Életenergia
A Légzésünk minősége egyenesen arányos egészségi állapotunkkal. Hathén gyakorlatok által átszellőztetjük légző rendszerünket ezzel segítve tüdőnk működését.
Jóga filozófia
A személyes, belső én-érzés a karakter függvénye, és mint ilyen: illúzió, mely a karakter megszűntével minden esetben elmúlik. A karakter általában a test halálával bomlik széjjel alkotóelemire, így tehát a halállal megszűnik az élet folyamán kialakult én-érzés is. A yoga azonban arra tanít, hogy az ember igazi énje, egyénisége valamennyi újjászületés során fennmarad, így az ember igazi énje, egyénisége nem ebben az én-érzésben, nem ebben karakterrel összefüggő én-tudatban rejlik, hanem sokkal beljebb, az egész elme mögött, az egész elme hátterében.
Az ember igazi énje, az énségi szikra örökkévaló. Erre az igazi énre ráeszmélni tudatos emlékezés útján lehetséges.
Kaczvinszky József – Kelet Világossága